Pïaviòu novada ìimnâzija - skolas çka

Pïaviòu novada ìimnâzija - logo

Akcija “Mantojuma stāsts – mans stāsts, tavs stāsts”.

RV-1200px-7599 (1) (Copy)Mēs, četras 10.klases skolnieces, Violeta Adamoviča, Annija Bērziņa, ElÄ«za Klaucāne, Anete Bite, un klases audzinātāja Iveta Krastiņa, Å¡Ä« gada 12.maijā piedalÄ«jāmies UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas organizētajā akcijā “Mantojuma stāsts - mans stāsts, tavs stāsts”.

2017. gada 6. decembrī aprit 20 gadi kopš Rīgas vēsturiskais centrs ir iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā, tāpēc tika organizēts šis seminārs – fotoekskursija, kuras laikā mēs iepazināmies ar dažādām vēsturiskām vietām un uzņēmām fotogrāfijas, lai vēlāk tās pārveidotu un veidotu kolāžas. Uzdevums bija uzņemt fotogrāfijas, kurās ir  atspoguļots kultūras mantojums – vietas, pieminekļi, tradīcijas, un fotogrāfiju autori, vai kāda no autora ķermeņa daļām, piemēram, seja vai roka.

Izmantojot seminārā gūto pieredzi un pieejamos tehnoloģiju rīkus, no uzņemtajām fotogrāfijām veidosim kolāžu un  piedalīsimies konkursā.

 Interesentus aicinām mums pievienoties!

Vairāk informācijas www.darini.lv

10.klases skolniece Violeta Adamoviča

RV-1200px-7665 (Copy) DSC_0101 (Copy) DSC_0029 (Copy)

IzglÄ«tÄ«bas forums veltÄ«ts uzņēmējspējām “IzglÄ«tÄ«ba visiem” nedēļas ietvaros

logo_UNESCO

No 24. līdz 30. aprīlim noritēja Starptautiskā nedēļa “Izglītība visiem”, un Latvijā tā veltīta diskusijām par inovatīvajām kompetencēm un uzņēmējdarbības prasmju stiprināšanu izglītībā. Viens no nozīmīgākajiem pasākumiem “Izglītība visiem” nedēļas ietvaros bija izglītības forums “Inovatīvās kompetences un uzņēmējdarbības prasmju stiprināšana izglītībā” 26. aprīlī Valmierā, ko rīkoja UNESCO Latvijas Nacionālā komisija (LNK) sadarbībā ar Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministriju un Valmieras Valsts ģimnāziju. Forumā diskutēja par uzņēmējdarbības prasmju attīstīšanu izglītības procesā Latvijā un pasaulē, kā arī iepazīstināja izglītības politikas veidotājus un īstenotājus ar ASEM (Āzijas-Eiropas sadarbības tīkls) programmas „Inovatīvās kompetences un uzņēmējdarbības prasmju attīstīšana” pētījuma rezultātiem un citiem nozīmīgiem pētījumiem šajā jomā.

Izglītības ekspertu forums “Inovatīvās kompetences un uzņēmējdarbības prasmju stiprināšana izglītībā”, pulcēja izglītības politikas un satura veidotājus, direktorus, skolotājus, skolēnus, jauniešu pārstāvjus un uzņēmējus no visas Latvijas. Klātesot viesiem no Šveices, Vācijas, diskutēja par vidi, kas veicinātu uzņēmējspējas un mudinātu nebaidīties no kļūdām, bet gan mācīties no tām.

Arī Pļaviņu novada pārstāvji: uzņēmējs Andris Zeps, skolotāja Evita Valdberga, skolēnu mācību uzņēmumu konsultante Mārīte Skrabutena, Pļaviņu novada ģimnāzijas 10.klases skolniece Letīcija Janoviča piedalījās šajā forumā. Darbs noritēja gan pilnveidojot savas zināšanas kopīgās lekcijās, gan darbojoties spraigās diskusijās darba grupās. Gūtās atziņas stiprinās arī mūsu izpratni ceļā uz kompetenču izglītību.

 

Informāciju sagatavoja Pļaviņu novada ģimnāzijas

SMU konsultante Mārīte Skrabutena

ANO simulācijas spēle “Stipri jaunieši – mierpilnai pasaulei”

logo_UNESCOPļaviņu novada ģimnāzija kopš 2015.gada ir UNESCO Asociēto skolu projekta dalībniece, kurā skolai paveras plašas iespējas piedalīties dažādos projektos un konkursos.

Jau otro gadu mÅ«su skolas skolēni izrādÄ«ja interesi par vienu no UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas (LNK) organizētajiem projektiem – ANO simulācijas spēli “Stipri jaunieÅ¡i – mierpilnai pasaulei”. Projekts tiek Ä«stenots, lai ieinteresētu un iesaistÄ«tu jaunieÅ¡us debatēs un diskusijās par cilvēces attÄ«stÄ«bai svarÄ«giem jautājumiem, tādējādi veicinot sadarbÄ«bas un problēmu risināšanas prasmes, kā arÄ« prasmi panākt vienoÅ¡anos, kas ir svarÄ«ga, lai darbotos komandā. Simulācijas spēlē jaunieÅ¡i, darbojoties piecās ANO komitejās un iejÅ«toties Ēģiptes, Ķīnas, Francijas, Vācijas, Zviedrijas, ASV u.c valstu diplomātu lomās, izstrādā rezolÅ«cijas, kas tiek prezentētas arÄ« simulētā Ä¢enerālajā asamblejā.

Å ogad projektam pieteicās Antons Hermanis un Lelde Kiopa no 12. klases, kā arÄ« Gints Kapteinis no 11. klases. Visi skolēni tika uzaicināti uz nākamo kārtu, kurā  notika cīņa par iespēju piedalÄ«ties simulācijas spēlē Ukrainā. DalÄ«bai Å¡ajā spēlē tikām uzaicināti mēs –  Gints un Antons.

Abi ar Antonu jau pagājušajā gadā piedalījāmies šādā spēlē, kura notika Rīgā un Valmierā. Tajā pilnveidojām savu prasmi diskutēt, argumentēt, izteikt viedokli angliski, tāpēc šogad bijām drošāki, pārliecinātāki par sevi.

ANO simulācijas spēle šajā gadā norisinājās no 7. līdz 9. aprīlim Ļvovā, Ukrainā. Tajā piedalījās jaunieši no Igaunijas, Lietuvas, Zviedrijas, Ukrainas, Latvijas. Tās laikā notika visdažādākās aktivitātes, kas sākās ar interesanto ukraiņu kulinārijas iepazīšanu un beidzās ar rezolūciju lasījumiem Ļvovas valdības ēkā.

Salīdzinot šo un pagājušo spēli, šogad lielāka uzmanība tika pievērsta tautas un kultūru iepazīšanai, tāpēc lielāko daļu brīvā laika mēs pavadījām runājot ar projekta dalībniekiem un iepazīstot pilsētu.

Pašam ļoti patika tas, ka dažās no komitejām tika piedāvātas krīzes situācijas, piemēram, kiberdrošības komitejā krīzes situācija bija ķīniešu hakeru uzbrukums Ņujorkas biržai, kuras kopējie zaudējumi tā uzbrukumu laikā  ir aptuveni 50 miljardi. Iepazīstotiest ar šo situāciju, mums bija jāizstrādā rīcības plāns un jāpārstāv savas valsts nostāja konkrētajā situācijā.

„Model UN piedalos otro gadu. Pagājušajā gadā tas notika Latvijā, nevis Ukrainā, un atšķirība bija ļoti jūtama. Ukrainā organizatori koncentrējās ne tikai uz pašu Apvienoto Nāciju Organizācijas stimulāciju, bet arī uz Ukrainas iepazīšanu un apskatīšanu, bija vairāk laika iepazīt citus dalībniekus un izbaudīt Ļvivu. Diemžēl pati pasākuma organizācija nebija tik augstā līmenī kā pagājušajās gadā Latvijā. Katrai reizei bija savi plusi un mīnusi, un kopumā es priecājos, ka man bija iespēja iegūt šo pieredzi, jaunus draugus, iepazīt Ļvivu un vēlreiz izspēlēt Apvienoto Nāciju Organizācijas darbību.” – saka 12. klases skolnieks Antons Hermanis.

Noteikti iesaku visiem, kuriem interesē politika, debates un ir vēlme iegūt pieredzi vai jaunus draugus, pieteikties ANO simulācijas spēlei nākamajā gadā.

Gints Kapteinis, 11. klases skolnieks

VIETVĀRDU talka 2017

logo_UNESCOUNESCO Latvijas Nacionālā komisija un Latvijas Universitātes LatvieÅ¡u valodas institÅ«ts aicina piedalÄ«ties UNESCO Starptautiskajai dzimtās valodas dienai veltÄ«tā akcijā “Vietvārdu talka”, kuras mērÄ·is ir apzināt, pierakstÄ«t un datubāzē www.vietvardi.lv reÄ£istrēt Latvijas daudzveidÄ«gos un krāšņos vietvārdus.

Ar katru pierakstīto vietvārdu, it īpaši mazajiem vietvārdiem, kuriem neatrodas vieta kartē, ikviens var sniegt savu ieguldījumu Latvijas daudzveidīgo izlokšņu un dialektu pētniecībā un saglabāšanā, kā arī palīdzēt atrast daudzās atslēgas jau sen pētītām kultūrvēstures mīklām!

Talkā īpaši aicināti piedalīties interesenti, kuri Latvijas valsts simtgades digitālajā platformā www.lv100.lv izteikuši vēlmi līdzdarboties simtgades sagatavošanas procesā un dāvinājuši savas stundas digitālajā laika bankā Latvijas simtgadei.

Vietvārdu talka atklāta šā gada 23. februārÄ« un ilgs lÄ«dz 30. septembrim. Katru mēnesi tiks noteikts čaklākais talcinieks un vietvārdiem krāšņākais novads. Laureāti tiks aicināti uz apbalvoÅ¡anas pasākumu šā gada 20. oktobrÄ« – Vietvārdu dienā!

Vairāk informācijas meklējiet:
http://unesco.lv/lv/unesco/starptautiskas-dienas/akcija-vietvardu-talka/starptautiskajai-dzimtas-valodas-dienai-veltita-akcija- vietvardu-talka/

Atklās lekciju ciklu par UNESCO izcelto mantojumu un dokumentārā mantojuma saglabāšanu

logo_UNESCOLatvijas Kultūras akadēmija (LKA) sadarbībā ar UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju (LNK) un UNESCO programmā „Pasaules atmiņa” iesaistītajām atmiņas institūcijām šogad atkal piedāvās atklātās lekcijas un aicinās iepazīt UNESCO dokumentārā mantojuma vērtības, kas iekļautas programmas „Pasaules atmiņa” starptautiskajā vai Latvijas nacionālajā reģistrā.
Atvērto lekciju cikls tiks atklāts ar semināru, kas noritēs 4. aprīlī no plkst. 12:00 līdz 15:00 Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā (Brīvības bulvāris 32, Rīga, 4. stāvs). Seminārs būs veltīts UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” 25. gadadienai, aktuālajiem jautājumiem programmas pastāvēšanas laikā, programmas „Pasaules atmiņa” Latvijas nacionālajam reģistram, tā papildināšanai un tajā jau esošajai nominācijai „Tradicionālo prasmju un dzīvesveida dokumentēšana Pieminekļu valdes 1924.–1931. gada ekspedīciju fotonegatīvos”, ko glabā Latvijas Nacionālais vēstures muzejs.
11. aprīlī plkst. 13:00 Latvenergo koncerna Enerģētikas muzejā (Andrejostas iela 8, Rīga) notiks lekcija par UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” Latvijas nacionālajā reģistrā iekļauto nomināciju „Eduarda Krauca fotonegatīvu uz stikla pamatnes kolekcija – Ķeguma spēkstacijas celtniecības gaita 1936.–1940.”
18. aprīlī plkst. 13:00 Latvijas Kara muzejā (Smilšu iela 20, Rīga) notiks lekcija par UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” Latvijas nacionālajā reģistrā iekļauto nomināciju „Latvijas Centrālās Padomes Memorands Rīga, 1944. gada 17. marts”.
25. aprÄ«lÄ« plkst. 13:00 Latvijas Tautas frontes muzejā (Vecpilsētas ielā 13/15, RÄ«ga) notiks lekcija par UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” starptautiskajā reÄ£istrā iekļauto nomināciju „Baltijas ceļš – cilvēku ķēde trÄ«s valstu vienotiem centieniem pēc brÄ«vÄ«bas”. Lekciju vadÄ«s bijuÅ¡ais Latvijas Tautas frontes priekÅ¡sēdētājs Dainis Īvāns.
2. maijā plkst. 13:00 Latvijas Universitātes Literatūras, folkloras un mākslas institūta Latviešu folkloras krātuvē (Latvijas Nacionālā bibliotēka, Mūkusalas 3, 5. stāvs) notiks lekcija par UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” starptautiskajā reģistrā iekļauto Dainu skapi.
Lai saņemtu apliecību par semināra un lekciju apmeklējumu, aicinām iepriekš pieteikties, rakstot uz e-pastu programmas@unesco.lv.

13.februāris – Pasaules radio diena

logo_UNESCOworld-radio-day

13. februāris pēc UNESCO dalībvalstu iniciatīvas ir starptautiska svinamā diena kā Pasaules radio diena (World Radio Broadcasting day), jo radio ir piemērotākā platforma vārda brīvības izpausmēm, savstarpējās cieņas un daudzkultūru izpratnes veicināšanai. UNESCO tādējādi pievērš uzmanību radio lomai sabiedrības izglītošanā, nodrošinot informāciju, veicinot vārda brīvību un izpausmes brīvību pār kultūrām.
Pasaules radio diena ir vieni no visjaunākajiem svētkiem, kurus pirmo reizi atzīmēja 2012.gada 13.februārī. Datuma izvēle ir pamatota ar to, ka 1946.gada 13.februārī ANO tika dibināta sava radiostacija, ar mērķi izplatīt informāciju par notikumiem pasaulē, cilvēktiesību jomā un attīstības aktualitātēm.
Ikgadu tiek definēta sava Pasaules radio dienas tēma, 2017.gadā tā ir „Radio esi Tu!”.

Starptautiskais radoÅ¡o darbu konkurss “Atvērsim sirdis un prātus bēgļiem” UNESCO Asociēto skolu projekta skolām

unescoUNESCO sadarbībā ar Iecietības, psiholoģijas un izglītības izpētes un metodoloģijas centru (Maskava, Krievijas Federācija) rīko starptautisku radošo darbu konkursu bērniem un jauniešiem „Atvērsim sirdis un prātus bēgļiem” (Opening hearts and minds for refugees). Tā mērķis ir veicināt bērnu un jauniešu izpratni par bēgļu tiesībām un savstarpējo cieņu.

Radošo darbus var iesniegt 203. kabinetā vai elektroniski ilze.seipule@png.edu.lv līdz 31.01.2017.

Ar konkursa nolikumu var iepazīties šeit

“Pasaules lielākā mācību stunda” un citas UNESCO ASP aktivitātes dod ieguldījumu arī skolas tēla veidošanā

unesco
Ilze Seipule, UNESCO ASP koordinatore

Ir noslēgusies starptautiskā izglītības akcija „Pasaules lielākā mācību stunda”, ko Latvijā organizēja UNESCO Latvijas Nacionālā komisija, to atbalstīja Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija. Šī akcija katru gadu vienlaikus norisinās gandrīz simts pasaules valstīs. Tās mērķis ir iepazīstināt sabiedrību un veicināt katra bērna, jaunieša, pieaugušā izpratni par 17 Ilgtspējīgas attīstības mērķiem, ko ANO valstis ir apņēmušās sasniegt līdz 2030. gadam, kā arī rosināt ikvienu iesaistīties šo mērķu sasniegšanā.

Šī akcija Latvijā norisinājās otro gadu, tās dalībnieki tika aicināti sagatavot mācību stundu, nodarbību vai citu pasākumu plānus par sabiedrībai nozīmīgām un aktuālām tēmām, kas īpaši izceltas 16. ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķī: veicināt miermīlīgu un iekļaujošu sabiedrību ilgtspējīgai attīstībai, runāt par nabadzības izskaušanu, ilgtspējīgu dzīvesveidu un veselību, dzimumu līdztiesību un citām būtiskām tēmām.

Pēc UNESCO LNK sniegtajām ziņām šogad starptautiskajā izglītības akcijā “Pasaules lielākā mācību stunda” piedalījās 45 Latvijas izglītības iestādes, to vidū arī mūsu skola. Skolās akcija noritēja galvenokārt septembra beigās un oktobra sākumā, jo līdz 17. oktobrim projekta koordinatoriem bija jāiesūta sagatavotie stundu plāni, fotogrāfijas un citi materiāli. Priecājos, ka arī šajā mācību gadā vairāki mūsu skolas skolotāji novadīja šīs netradicionālās mācību stundas, bet iesūtīšanai UNESCO LNK tika sagatavots triju skolotāju – Lanas Ivanovas, Ivetas Krastiņas un Mārītes Skrabutenas – veikums.

7. decembrī Izglītības un zinātnes ministrijā Rīgā notika akcijas “Pasaules lielākā mācību stunda” noslēguma pasākums, kurā tika izvērtēts paveiktais un apbalvoti laureāti. Ar lielu prieku un lepnumu varu atzīmēt, ka starp pirmajām piecām žūrijas komisijas visaugstāk novērtētajām stundām bija arī skolotājas Lanas Ivanovas stunda sociālajās zinībās 6. klasei “Cilvēki mums apkārt”, par kuru viņa tika apbalvota ar Izglītības un zinātnes ministrijas Atzinības rakstu. Latvijas Platformas attīstības sadarbībai (LAPAS) simpātiju balvu saņēma skolotāja Mārīte Skrabutena par stundu sociālajās zinībās 7. klasē “Sadarbība spēj…!?”. Arī skolotājas Ivetas Krastiņas stunda “Mūsu Pļaviņas – drošas un ilgtspējīgas!” 10. klasē tika atzinīgi novērtēta. Visi 45 Latvijas izglītības iestāžu sagatavotie 93 nodarbību plāni ir jau apkopoti publikācijā “Solis pasaulē. Pasaules lielākā mācību stunda Latvijā”, kurus ierosmei var izmantot ikviens interesents (skat. https://failiem.lv/u/drh2f7j6).

Šajā mācību gadā mūsu skola ir čakli piedalījusies arī citās UNESCO ASP dalībskolām piedāvātajās aktivitātēs, par daudzām no tām jau ir sīkāka informācija mūsu skolas mājas lapā.

Šoreiz gribētu atzīmēt mūsu dalību divos konkursos, par kuru rezultātiem iepriekš neesam rakstījuši. Novembra beigās no Ļubļanas (Slovēnija) saņēmām Pateicības rakstu par skolas veiksmīgu piedalīšanos starptautiskā konkursā “With the bee – for the bee 2016” (“Ar biti – priekš bites 2016”). Konkursa mērķis un uzdevums bija ar fotogrāfiju palīdzību iemūžināt ar bitēm un biškopību saistītu mantojumu, tādējādi rosinot skolēnu interesi par bišu dzīvi un senajām biškopības tradīcijām. Skolotāja Iveta Briede kopā ar savu audzēkni Marku Ņesterovu godam paveica šo uzdevumu, saņemot konkursa organizatoru Pateicības rakstus.

2016. gads ir latviešu glezniecības pamatlicēja Jaņa Rozentāla jubilejas gads. Jaņa Rozentāla 150. gadadiena iekļauta starptautiskajā UNESCO svinamo dienu kalendārā, kas tika atzīmēta ar plašu un daudzveidīgu programmu visā Latvijā. Lai ar mākslinieka radošo mantojumu tuvāk iepazītos skolu jaunieši, pēc UNESCO LNK ierosinājuma kopā ar Latvijas Nacionālo kultūras centru un Latvijas Nacionālo mākslas muzeju tika organizēts konkurss “Solis gleznā. Rozentāls”. Arī mūsu skolas skolēni (Marta Buševica, Violeta Adamoviča, Annija Bērziņa, Samanta Djubina, Rēzija Līna Upeniece, Elīza Klaucāne, Viktorija Samanta Mateša, Letīcija Janoviča, Rainers Milsons, Paula Sondore, Gints Kapteinis, Gatis Bizūns, Kristaps Mežmalis, Baiba Matuka, Zane Orlovska, Daniela Gabranova, Alise Žmurova, Rūta Vanaga, Džesika Nikaļuka, Emīls Lūciņš, Kristīne Činka, Lineta Lauva, Karīna Davidova, Artis Aizporietis, Alvis Bučis, Artis Lakstīgala, Alīna Kačkāne, Paula Lamberga, Agate Krista Kriņicka, Madara Ļaksa) vizuālās mākslas skolotājas Daces Vēveres vadībā un sākumskolas skolotājas Ingas Baginskas audzēknes (Sofija Pakalka, Katrīna Puškeļa) ar saviem radošajiem darbiem piedalījās šajā konkursā. Darbi ir publicēti bērnu un jauniešu konkursa DARINI KALENDĀRU 2017 „Solis gleznā” vietnē (skat. http://darini.lv/2016/darbi/).

Par aktīvu līdzdalību un iesaisti UNESCO nedēļā 2016, kas bija veltīta 25.gadadienai kopš Latvija pievienojās Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijai, mūsu skola ir saņēmusi UNESCO LNK ģenerālsekretāres Baibas Moļņikas Pateicības rakstu.

Domāju, ka Baibas Moļņikas teiktais IZM organizētajā svinīgajā starptautiskās izglītības akcijas “Pasaules lielākā mācību stunda” noslēguma pasākumā labi sasaucas gan ar mūsu projekta ideju, gan gaidāmajiem Ziemassvētkiem: “Mēs ļoti gribam cerēt, ka 17 ilgtspējīgās attīstības mērķus mēs varam saukt arī par 17 cilvēcības mērķiem un ka priekškars, kas ceļas jaunai izrādei, radīs sakārtotu, mierpilnu un iekļaujošu sabiedrību. Atslēgas vārds šai sabiedrībai ir izglītība un kultūra, jo tieši tā sniedz mums zināšanas, prasmes un attieksmes, kas nepieciešamas, lai ikviens šajā pasaulē justos saredzēts, saprasts un spējīgs piepildīt savu sapni kā daļu no lielās kopīgās vīzijas.”

Paldies visiem par paveikto 1. semestrī, lai aktīvs, radošs un veiksmīgs darbs projektā arī turpmāk!

 Ieskatam – fotogrāfijas par rakstā minētajām aktivitātēm:


 

Pasaules filozofijas dienai veltītas nodarbības

logo

Mārīte Skrabutena, sociālo zinību un sporta metodiskās komisijas vadītāja

Novembra trešajā ceturtdienā, pateicoties UNESCO iniciatīvai,  kopš 2002.gada pasaulē atzīmē Pasaules filozofijas dienu. Šajā dienā tiek izcelta filozofijas nozīme ikviena cilvēka dzīvē un sabiedrības procesos, veicinot šīs nozares pieejamību un izpratni par to. Tās mērķi ir iedrošināt visas pasaules cilvēkus dalīties ar savu filozofisko mantojumu un būt atvērtiem jaunām idejām. Latvijā Pasaules filozofijas dienu atzīmē kopš 2003.gada.

Tā kā esam UNESCO ASP dalībskola, arī mūsu skolā Pasaules filozofijas dienai tika veltītas vairākas aktivitātes. Kulturoloģijas stundās vidusskolēni tika rosināti filozofiskām pārdomām par sevi, pasauli un cilvēka vietu tajā. Vidusskolēni aktualizēja un iztirzāja un jēdzienu “filozofija”, centās izprast, ka tā ir zinātne par dabas, sabiedrības un domāšanas vispārējiem likumiem, mācība par esamības un izziņas vispārējiem principiem. Jaunieši aktīvi debatēja par Seneka Lūcija teikto “Zināšanas par labo un ļauno ir filozofijas priekšmets”, par Cicerona uzskatu, ka “Filozofija ir prāta kultūra”. Skolēni veica arī dažādus radošus uzdevumus sevis apzināšanā, savas būtības un vietas redzējuma meklējumos.

16. novembrī – Starptautiskā tolerances diena

logo

Ilze Seipule, UNESCO ASP koordinatore

Pēc UNESCO iniciatīvas 16. novembris visā pasaulē kopš 1995.gada tiek atzīmēts kā Starptautiskā tolerances diena.

Jēdziena “tolerance” izcelsmes pamatā ir latīņu vārds indulgence, spēja pieņemt un cienīt citu cilvēku viedokli, reliģisko piederību un uzvedību. Tolerances sinonīms ir labā griba, kas izpaužas uzvedībā un attieksmē –  atļaut cilvēkiem runāt, rīkoties pēc viņu ieskatiem, viņus nekritizējot un nenosodot, arī tad, ja viņu pārliecība vai rīcība atšķiras no “tava/mūsu” priekšstata par vēlamo. Katram ir tiesības dzīvot saskaņā ar saviem uzskatiem (protams, nepārkāpjot vispārpieņemtās normas), bet līdz ar to arī atzīt, ka tādas tiesības ir arī citiem.

UNESCO ģenerāldirektore Irina Bokova  ir norādījusi, ka „tolerance ir skola dialogam. Tas ir nosacījums, lai identificētu un salīdzinātu pieredzi, uzskatus, kopīgas pamatvērtības, kas piemīt cilvēcei, neatkarīgi no mūsu dažādās izcelsmes, ticības vai kultūras. Tolerance pēc definīcijas ir atvērtība pret citiem, un tas ir pretstats vienaldzībai un savas kultūras vai sabiedrības noliegšanai.”

Arī Latvijā, tajā skaitā Pļaviņās, daudzu cilvēku mācības, profesionālā darbība un ikdiena saistīta ar dažādu kultūru pārstāvjiem. Spēja saprasties un sadzīvot kopā, panākt kolektīvu lēmumu pieņemšanu daudzkultūru vidē, neaizvainojot kādu viņa etniskās vai reliģiskās piederības dēļ, mūsdienās ir jo īpaši nozīmīga un izkopjama.

Atzīmējot Starptautisko tolerances dienu, mēs, kā UNESCO ASP dalībskola, organizējām zibakciju, kurā rosinājām domāt par to, ka neiecietība ir bīstama gan attieksmē, gan uzvedībā jebkurā dzīves jomā. Paldies visām 5.-12.klašu darba grupām par aktīvo un ieinteresēto darbošanos! Lai klašu veidotie plakāti ir kā atgādinājums un aicinājums mums visiem būt iecietīgiem, smalkjūtīgiem, draudzīgiem, labestīgiem, saprotošiem un vienmēr ievērot cieņpilnu attieksmi saskarsmē ar līdzcilvēkiem. Mēs taču to varam, vai ne!?